Četri brāļi Jurjāni dzimuši un
auguši Pulgošņa ezera krastā “Meņģeļu” mājās. Četriem brāļiem Jurjāniem šogad
tiks atzīmētas skaistas jubilejas – Pēterim 165, Andrejam – 160, Jurim 155, un
Pāvulam 22.februārī palika 150.
Jēkabs
Vītoliņš ir teicis, ka “Latviešu operteātra, simfonisko koncertu, vokālās
mākslas attīstības, tautas dziesmu kora apdaru vēsturi nevar rakstīt bez Pāvula
Jurjāna vārda.”
Pirmo
akadēmisko muzikālo izglītību Pāvuls iegūst 1890.gadā, beidzot brāļa Jura vadīto
mežraga klasi Harkovas mūzikas skolā. Nākošie divi gadi paiet, muzicējot
Harkovas operā. Tomēr interese par vokālo mākslu 1892.gadā Pāvulu aizved uz
Pēterburgas konservatoriju, kuru slavenā pedagoga A.Kotonji vadībā pabeidz 1898.gadā ar
brīvmākslinieka grādu.
Ar
Pāvula balsi Rīgas publika iepazinās 1893.gadā “Rudens koncertu” laikā. Šajos
koncertos Pāvuls piedalās arī vēlāk, nebūdams students. Emils Dārziņš 1902.gadā
rakstīja, ka “Jurjānu Pāvula priekšnesumos katra nots ir labi pārdomāta, viņam
ir jau, tā sakot, stils”. Starp citu, Brāļu Jurjānu muzejā “Meņģeļi”
ekspozīcijas telpā ir dzirdami ieraksti ar Pāvula Jurjāna lielisko dziedājumu.
Fotogrāfija no muzeja krājuma MNM-J 103:3 |
Pāvuls
kā dziedāšanas skolotājs strādā Rīgā V.Maldoņa, A.Ķeniņa, Rīgas Latviešu
biedrības meiteņu skolās, Rīgas pilsētas ģimnāzijā un no dibināšanas brīža
1904.g. līdz 1.pasaules karam 1915.g., arī Rīgas Ķeizariskajā mūzikas skolā,
vadot gan dziedāšanas, gan operas klasi. Līdz ar to arī, protams, rūpes par
repertuāru – gadu gaitā iznāk virkne P.Jurjāna sastādītu un harmonizētu tautas
dziesmu krājumu - “Dziesmu krājums sieviešu koriem un skolām”, “Dziesmas
zemākām un vidējām skolām”, “Dziesmas pamatskolām”, “100 latviešu tautas
dziesmas” u.c.
Nošu lapa "Ozols auga kalniņā". Latviešu tautas dziesma, Pāvula Jurjāna apdare. No muzeja krājuma MNM-J 19:4 |
Sākot ar 1906.gadu Pāvuls rīkoja savu audzēkņu patstāvīgus
koncertus, kas izsauca lielu sabiedrības interesi. Šie koncerti kļuva par
tradīciju. Par pirmajiem latviešu simfoniskajiem koncertiem E.Dārziņš sauc
divus Jurjānu Pāvula organizētos un vadītos koncertus, ko viņš rīkoja 1902.gadā
ar Vidzemes Tautskolotāju savstarpējās palīdzības biedrības kori un vācu
simfoniskajiem orķestriem, atskaņodams tālaika ievērojamākos latviešu
simfoniskos darbus un kantātes – J.Vītola, A.Jurjāna, un E.Dārziņa.
Latviešu
mūzikas attīstībā sevišķi liela nozīme bija Pāvula Jurjāna 1906.gada vasarā
Majoros sarīkotajiem trīs latviešu simfoniskās mūzikas koncertiem. Viens no
tiem bija veltīts J.Vītola, otrs – A.Jurjāna kompozīcijām. Jēkabs Vītoliņš
raksta, ka “tie guva lielu sabiedrisku atbalstu, bet beidzās ar nepiedzīvotu
skandālu, kad trešo koncertu orķestra vācu administrācija izjauca, noliedzot
orķestri pašā koncerta dienā.” Tas bija negaidīts un nepelnīts pliķis ne vien
latviešu māksliniekiem, bet vēl vairāk latviešu tautai. Koncerts gan notika
dažas nedēļas vēlāk Rīgā, Latviešu biedrības zālē ar J.Vītola, A.Jurjāna,
E.Dārziņa, A.Kalniņa darbiem programmā.
1902.gadā
Rīgā darbību uzsāka Jaunais latviešu teātris. Šis teātris lielu uzmanību
veltīja operām. Arvien aktuālāks kļuva jautājums par latviešu operas
dibināšanu. Pirmsākums tai bija Pāvula Jurjāna audzēkņu iestudētā “Jevgēņija
Oņegina” izrāde 1907.gadā.
1912.g.27.decembrī
“Oņegina” izrāde pirmoreiz notika latviešu valodā. Solisti bija Jurjānu Pāvula
skolnieki, izrādē piedalījās Rīgas Latviešu biedrības koris. Izrādes
sagatavošanu Pāvuls šoreiz bija uzticējis vācu operas teātra režisoram
V.Pecoldam. Izrāde izraisīja lielu interesi. Tajā pašā gadā Pāvula Jurjāna
vadībā tika iestudēts arī “Dēmons”.
Klausītāju
interese bija ļoti liela, izrādes tika izpārdotas, tādēl Pāvuls Jurjāns nolēma
organizēt patstāvīgu latviešu operas teātri. Visi priekšdarbi tika veikti
1913.gada sākumā un 8.septembrī notika jaundibinātā teātra pirmā izrāde –
P.Čaikovska “Jevgeņijs Oņegins”.
Operas
teātra trupu bija sastādījis P.Jurjāns, trupas dalībniekus saistīja darba
līgums ar noteiktu mēneša algu sezonai. Materiālo atbildību uzņēmies Pāvuls. Un
tā apmēram divarpus gadu garumā, iestudētas 12 operas – visa populārā
opermūzikas izlase - “Jevgeņijs Oņegins”, “Ansītis un Grietiņa”, “Traviata”,
“Ivans Susaņins”, “Pīķa dāma”, “Rigoleto”, “Karmena” utt.
Latviešu
operas darbību vērtējot, nav jāaizmirst, ka no tās ierosmēm izauga arī viena no
latviešu pirmajām klasiskajām operām – Jāņa Mediņa “Uguns un nakts”, kuras
pirmuzvedums bija apsolīts jau Latviešu operas 1915./1916.gada sezonā.
Vēsturiskie notikumi neļāva turpināt labi iesākto darbu, kurš daudzus solistus
aizdzina bēgļu gaitās.
Kara
gados P.Jurjāns organizēja simfonisko orķestri pie II latviešu strēlnieku
brigādes, tā censdamies saturēt kopā sava operas orķestra mūziķus. Kaut arī Latviešu operas darbība pārtrūka,
operas mākslai Latvijā bija likti nopietni, profesionāli pamati.
1919.gadā
kopā ar J.Vītolu, L.Bētiņu, N.Alunānu un citiem Pāvuls Jurjāns dibināja
Latvijas Konservatoriju, kurā ilgi vadīja dziedāšanas klasi. No 1927.gada bija
profesors.
No muzeja krājuma MNM-J 82:1 |
Pāvuls Jurjāns Konservatorijas audzēkņu vidū 30.g.beigas. Pāvuls Jurjāns sēž pie klavierēm, rokās rozes. (No muzeja krājuma MNM-J 10) |
Turklāt,
Pāvuls Jurjāns 19.gs.beigās bija slavenā Jurjānu mežragu kvarteta dalībnieks.
Kvartets piedalījās arī III Vispārējos dziesmu svētkos.
Pāvuls
Jurjāns bija V Vispārējo dziesmu svētku virsdiriģents. Viņš ir viens no
latviešu mūzikas kultūras celmlaužiem.
Šajā
gadā “Meņģeļos” ir paredzēti vairāki pasākumi, kuros tiks cildināti mūsu novada
izcilie mūziķi – brāļi Jurjāni. Sekojiet informācijai!
Komentāri
Ierakstīt komentāru